Identyfikacja potrzeb szkoleniowych
Autor: Tom Boydell, Malcolm Leary
Książka zawiera opis podstawowych procesów identyfikacji potrzeb szkoleniowych (IPS) oraz narzędzi i kwalifikacji potrzebnych do podjęcia pierwszych kroków przy projektowaniu i przeprowadzaniu efektywnego szkolenia pracowników. Zawiera schematy, kwestionariusze i listy kontrolne pomagające w podejmowaniu przemyślanych decyzji i rozważnych działań w celu stworzenia efektywnego procesu IPS.
Autorzy podają różne techniki dopasowywania indywidualnych możliwości uczenia się do potrzeb i celów całej organizacji. Podkreślają przy tym znaczenie połączenia pracy z nauką, a także rozważają, w jaki sposób zniwelować różnicę między potrzebami ludzi a wymaganiami pracy, jaką mają wykonywać.
Spis treści:
Rozdział 1. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych - wprowadzenie
Po co w ogóle badać potrzeby szkoleniowe
Podstawowe założenia
Historia IPS
Poziomy efektywności i potrzeb
Tryby uczenia się na poszczególnych poziomach efektywności
Kiedy mamy do czynienia z prawdziwą potrzebą szkoleniową
Potrzeby organizacyjne, grupowe i indywidualne
Podsumowanie
Rozdział 2. Uzyskiwanie informacji
Informacje o obecnej efektywności
Informacje o przyszłych zmianach
Udzielanie i uzyskiwanie informacji zwrotnych poprzez wyższe i niższe "ja"
Podsumowanie
Rozdział 3. Role, relacje i umiejętności
Osoby biorące udział w procesie IPS
Sposób włączania poszczególnych osób w proces IPS
Naciski polityczne
Kto identyfikuje potrzeby szkoleniowe
Umiejętności wykorzystywane w procesie IPS
Podsumowanie
Rozdział 4. Porównywanie danych
Porównywanie różnego rodzaju danych
Porównywanie danych z zakładanym celem
Podsumowanie
Rozdział 5. Analiza potrzeb szkoleniowych
Ogólny opis procesu
Etap 1. Definiujemy tę część organizacji, którą poddajemy analizie, i tworzymy jej schemat
Etap 2. Zbieramy więcej danych
Etap 3. Jeśli zaistnieje potrzeba, analizujemy dane, używając wykresów kontrolnych
Etap 4. Poznajemy przyczyny występujących problemów
Etap 5. Ustalamy hierarchię ważności przyczyn
Etap 6. Proponujemy możliwe rozwiązania i ustalamy hierarchię ich ważności
Podsumowanie
Rozdział 6. Potrzeby organizacji na poziomie wdrażania i doskonalenia
Posługiwanie się obiektywnymi danymi
Wykorzystywanie informacji zwrotnych
Wykorzystywanie wewnętrznych informacji zwrotnych (pochodzących z samej organizacji)
Badanie atmosfery towarzyszącej uczeniu się w organizacji
Podsumowanie
Rozdział 7. Potrzeby organizacji na poziomie wprowadzania innowacji
Ocena fazy rozwoju organizacji
Analiza siedmiu składników zapewniających sukces organizacji
Audyt środowiskowy
Interwencje obejmujące duże systemy
Podsumowanie
Rozdział 8. Potrzeby grupowe
Etapy rozwoju zespołu
Procedura U
Analiza SWOT
Informacje zwrotne pochodzące od innych osób
Kompetencje i umiejętności związane z pracą zespołową
Podstawowe umiejętności zespołu
Podsumowanie
Rozdział 9. Potrzeby indywidualne
"Plan szkoleniowy" TWI
Struktura kompetencji i analiza stanowiska pracy
Wykorzystanie informacji zwrotnych
Samoocena jako rodzaj informacji zwrotnej
Podsumowanie
Dodatek. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych a program Investors In People
Podstawowe założenia IIP i związek z IPS
Przewodnik po IIP
Procedura oceny IIP
Studium przypadku: "Biały Dom" - IPS jako proces rozwojowy
Indeks
ISBN:83-88597-25-6, s. 188, wydanie 2001, książka nowa